söndag 5 december 2010

bröd!

Idag har jag varit duktig och bakat bröd!

När jag bakar bröd bakar jag oftast sånt bröd som inte behöver jäsa...så det här "decemberbrödet" jag bakade idag är hur smidigt som helst att göra. bara röra ihop alla ingredienser och in i ugnen. Visserligen ska det vara i ugnen 1 - 1 1/2 timme men där sköter det ju sig själv ;)

Decemberbröd!

1 liter filmjölk
1 1/2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1 tsk salt
7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
3 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl russin
1/2 dl torkade aprikoser klippta i bitar
1 dl hasselnötter
1/2 dl valnötter

1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda samman filmjölk, bikarbonat, sirap och salt i en bunke.
2. Tillsätt vetemjöl, grahamsmjöl, grovt rågmjöl, solrosfrön, linfrön, russin, aprikoser, hasselnötter och valnötter. Blanda väl men försiktigt.
3. Smörj en 2-liters eller 1 1/2-liters brödform eller lägg bakplåtspapper i botten. Häll smeten i formen och strö över lite mjöl.
4. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 60 min, sänk därefter värmen till 175 grader och grädda i ytterligare 30 min.

Sen är det bara till att hugga in :)))
Nu ska jag gå och smaka på mitt!

Sen lovade jag ju er bilder på Isaks rum men jag har inte fått tid att fota det...så det får bli till veckan istället.

Kramar
/Lisa

1 kommentar:

  1. Såna bröd gillar jag också att baka, så tack för receptet!

    Ha det fint!
    A-C

    SvaraRadera