torsdag 16 december 2010

Recept!

Tänkte att jag skulle dela med mig av lite fler recept. enkla och goda kakor :)


Havreflarn med nutella!

Ugnstemp: 200 grader

75 g margarin
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker
2 msk grädde eller mjölk
2 msk ljus sirap
1/4 tsk bakpulver

Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt de övriga ingredienserna och rör till en smidig smet. Klicka ut smeten på smord plåt eller bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 5 min.
Låt flarnen svalna något och bred sedan på nutellakrämen och lägg ett flarn ovanpå. Låt dem sen stå i kylen en stund.
Är nutellakrämen svår att bre, värm den lite i mikron.

Jag kanske gjorde dom för stora eller så är vi helt enkelt för glupska för det blev inte så många så dom tog slut fort ;) så andra gången jag gjorde de här gjorde jag dubbel sats :))




Kladdkakemuffins!

ugnstemp: 200 grader

175 g margarin
100 g blockchoklad
2 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vanlijsocker
1 krm salt
100 g hackade nötter (eller mandel)
1,5 dl vetemjöl

Smält margarin och blockchoklad i en gryta. Rör sedan ner de andra ingredienserna.
Häll sedan en klick smet i aluminiumformar. Grädda i ca 10 minuter.

Klart!!!


LYCKA TILL :)))

1 kommentar:

  1. Undra om inte flarnen är samma som vi brukar göra... De är sååå goda, blir aldrig så många som det ska eftersom smeten är alldeles för mumsig... Har aldrig tänkt på att använda nutella, måste prövas!!

    Ha en skön helg!

    kram Pernilla

    SvaraRadera